Sunday, August 21, 2011

Ramadhan dulu-dulu

Assalamualaikum...

Kenangan memori ramadhan tahun lepas segar lagi dalam kepala otak aku ni. Ingat lagi saat-saat buka puasa sambil ber-barbeque dengan member SSZ atas balai cerap tahun lepas. Dua tahun lepas, masa ramadhan, semua member aku dah balik. Capt, Amil, dak laki kelas aku semua dah blah balik kampung. Tinggal aku dengan Zes je menghabiskan sisa-sisa ramadhan terakhir tahun tu kat UTM. Aku ingat lagi masa tu hanya aku dengan dia je yang ada. Kitorang beli makanan, kuih banyak-banyak pastu bukak puasa berdua je kat bilik. Sadis gila. Zes pulak buat syahdu sebab tinggal berdua je. Tiga tahun dulu, bilik Capt la jadi port kami buka puasa. Makan ramai-ramai. Lepak sama-sama.

Banyak yang kami lalui sama-sama. Bila masing-masing pokai, mula la kitorang berjinak-jinak pergi buka puasa kat masjid. Ada iftar kat sana. Masa pergi terawih naik satu moto tiga orang. Memang tak betul time tu. Kepala masuk air. Bengong. Ada sekali tu kitorang main mercun kat blok pastu ada cina ni pergi bilik sound kitorang. Senyap kejap. Pastu hingaq balik. Gampang sekor-sekor.

Masa kecik-kecik dulu puasa ada upah. Kalau puasa penuh satu hari dapat seringgit. Puasa setengah hari dapat upah separuh je. Cukup bulan pakat kira la bape upah yang dapat. Aku, abang, kakak. Tengok siapa yang puasa penuh.

Time terawih paling syiok. Jalan kaki pergi surau kat kampung aku. Takpun naik beskal ngan abang aku. Kalau tak naik moto ngan bapak aku. Kat kampung aku jalan gelap gila. Lampu jalan mana ada time tu. Tak nampak pe pon. Lampu suluh tak bawak. Redah je la. Menggagau-gagau nak jalan. Ada sekali tu hampir jatuh dalam alor lagi.

Kat surau aku duk belakang sekali ngan member-member bangang aku. Belakang tak belakang sangat la sebab saf pun ada dua je. Time takbir kitorang jerit la kuat-kuat. Time semayang agak-agak imam dah nak rukuk baru bangun angkat takbir. Cam haram perangai. Sikit-sikit turun pergi ambik air sembahyang. Padahal nak pi cucuh mercun papan sedas. Pastu berlari naik atas surau.

Letih la nak tulis pasal ramadhan zaman kiut dulu. Banyak sangat memori. Nanti la kalau aku rajin aku tulis la lagi. Babai. Assalamualaikum.




No comments: