Monday, April 16, 2012

perbadanan tabung pendidikan tinggi nasional



Ada something aku tak puasa hati dalam kes PTPTN ni. Aku tak pinjam ngan PTPTN tapi bukan bermakna aku tak kisah pasal menda ni. Aku kesah. Kawan aku ramai budak PTPTN. Kesian diorang grad je dah berkira-kira nak bayar pinjaman. 

Kenapa sekarang nak dekat pilihanraya baru timbul isu mansuh PTPTN? Kenapa bukan tahun lepas? Kenapa bukan bertahun-tahun dulu? Untuk pengetahuan, PTPTN ni ditubuhkan sejak 1 November 1997. Setakat ni dah berpuluh-puluh ribu yang membuat pinjaman ngan tabung ni. Kenapa tiada seorang pun yang menimbulkan isu ini dulu, sebelum Anwar timbulkan? Ada beberapa soalan yang aku nak tanya kepada mahasiswa yang berdemo tempoh hari. Adam Adli tak perlu jawab sebab ko bukan mahasiswa dah, ko dah kena gantung. Remember?

1. Masa tahun pertama, kenapa tandatangan kontrak perjanjian untuk mengambil pinjaman PTPTN, sedangkan tiada sebarang paksaan? Kalau tahu kadar cas perkhidmatan tinggi, kenapa setuju? 

2. Bukankah boleh membuat pinjaman boleh ubah jika mendapat keputusan cemerlang? So, belajar la rajin-rajin. Ni sibuk nak buat demo. 

3. Apa sebenarnya korang nak ni? Kurang kasih sayang? 

Tiga je kot soalan aku. 

Bagi aku, kalau dah turunkan tandatangan bersetuju dengan syarat pinjaman, kau tertakluk kepada syarat tersebut dan bertanggungjawab untuk bayar balik. Dah namanya pinjaman. Bukan biasiswa. Bongok. Ikut je apa orang kata. Pikir la. 

Kalau buat demo mintak kurang jumlah bayaran atau mansuhkan cas bunga tu aku setuju jugak. Nak pendidikan tertiari percuma? Tadika pun kena bayar. Kalau biasiswa untuk semua orang, makin ramai la berlenggang kangkung. Tak dapat result gempak pun takpe, biasiswa konfem dapat. Silly rally of all time.

Lepas ni kalau PTPTN takde dan kerajaan tak bagi pendidikan percuma, pandai-pandai la isi borang mintak pinjaman yayasan, takpun jadi gigolo. Dapat gak sponsor datin. Last choice, mak pak. Semua menda nak free. Agak-agak la. 

Lagi satu, kalau menjadi la demo ni, aku nak mintak tolong especially geng-geng Adam Adli, tolong la buat demo mintak mansuh pembayaran loan bank, pinjaman rumah, pinjaman kete, dan paling penting, minyak free. Please. 










11 comments:

azri_malaya said...

1st!!!!! tak puasa hati?

naqib faiz said...

1st korok mg. ingat ni blogserius? hahahaha

azri_malaya said...

ini blog kebenaran.tahi.penipuan

Nina Diana Nawi said...

ku suke entry ni... telus... bagi org sesemua pikiaq sket..

jahilnye aku, bru taw PTPTN tuh perbadanan ....and so on. owch.

1st. kiter sedia maklum, ptptn mmg makan duit org, adat la. pinjam ngan ptptn da ok kot, kalo pinjam ngan Along, ade dye bagi korang bayar berpuluh tahun,, ce tanye along2.. aci tak nak pinjam beribu2.. saye full settlement next 25 years!,

kerajaan da bagi , ce bersyukur sket,, ni la manusia.. ssh nak syukur..


Hadis diriwayat oleh Nu'man bin Basyir . Barangsiapa yang tak bersyukur dengan sedikit, nescaya tidak akan bersyukur dengan yang banyak, barangsiapa tak bersyukur pada manusia, nescaya tidak akan bersyukur pada Allah,


and for the kerajaan or whomever yang tadbir negara. ingatlah, Allah takkan lepaskan pemimpin yang zalim, tu janji Allah,

jzkk


ngee...

Nina Diana Nawi said...

dye nak kasih sayang dri ko tuh paeh!
~~~~~silly rally of all tyme~

hahah.. ish.. kan best dwang ikut suggestion ko.. suh mansuhkan loan kete rumah.. sesemua la.. wow.. cerah masa depan i.. muahahha..

naqib faiz said...
This comment has been removed by the author.
azri_malaya said...

amik kau kene dakwah kat nina

naqib faiz said...

natang!

Anonymous said...

first. ops

Hadi Hamzah said...

cilake, jalan tmpat dorg bkampung kne tutup. tpakse aku balik umah divert jalan lain.

Nina Diana Nawi said...

mongong!