Saturday, April 14, 2012

sumpah melayu




Orang duk tanya mana kedudukan Melayu dalam Malaysia. Tumpah tanahnya sendiri. Try google image perkataan melayu. Mantap-mantap semuanya. Kalau search american ke, aussie ke, tak pulak keluar imej sehebat melayu. Tu dah cukup menandakan anak melayu ni hebat! Hebat bapak kau. 

Kalau dari sektor bisnes, bangsa bukan Melayu yang conquer. Pendidikan, terang lagi bersuluh ketinggalan. Boleh dikatakan nasib baik ada kuota untuk masuk pendidikan tertiari. Kalau guna sistem merit, tak ke melangut orang kita? Berapa ramai orang cina india duk mengetap bibir nak masuk IPTA? Berapa kerat pulak orang kita yang kebah bontot menonggek atas moto? Tak kira lagi yang duk gian macam orang gila bawah jambatan tu. Pikir la. Orang lain sibuk nak dapatkan kesamarataan, kita duk senang lenang bawah jambatan main lalalitaplom. Tu belum yang romen atas moto kat tepi kubur. Bila dah sedap-sedap, buang anak bawah jambatan. Sial! Jambantan lagi. 

Orang Melayu sekarang ni menang kat bab politik je. Tu pun dah ansur-ansur macam nak kena ngap. Malas cakap banyak la. Politik Melayu sama Melayu bergaduh, bertetak, bertekak sampai keluar anak tekak. Sampai ke kedai kopi dibawaknya. Alih-alih bergaduh sama sendiri. Politik Cina India, bergaduh tu memang bergaduh. Tapi sebab berbeza pemimpin, berlainan cara. Tapi, keistimewaan tetap untuk kaum masing-masing. Ada diorang kesah calon parti cina mana yang menang? Ini bukan rasis. Ini bukan hasutan perkauman. Ini realiti. Tak nampak ke?

Kita ni susah nak sedar. Daripada dulu lagi makan bersuap. Tak boleh sentuh sikit. Touching. Geletek je boleh, pastu berdekah-dekah gelak. Bila dah tak geli, senyap balik. Memang hakikat, keturunan kita macam tu. Cepat melatah. Bila dah melatah, jadilah eh-opocot-nenek-engkau-gigi-sumbing. Mula lah nak meroyan tak tentu hala. Berak basuh tak? Basuh. Habis, otak kenapa taknak basuh? Basuh la. Otak tak sama kotor dengan najis tapi pemikiran sama busuk macam taik!









8 comments:

Hadi Hamzah said...

Bile nak berlakon ni qib?

Nina Diana Nawi said...

lalalitaplom~

naqib faiz said...

haddy: berlakon pe der?

nikna: main pe tu?

Solihin Zubir said...

otak tak sama kotor dgn najis.. tapi pemikiran sama busuk dgn taik.. LIKE THIS!

sibuk sgt nk perjuangkan Melayu smpai lupa nk perjuangkan Islam..

kt akhirat nnt tak tanya pun, kau bangsa apa!

naqib faiz said...

betul!

Nina Diana Nawi said...

stuju btol unutk semua di atas.ngee

tapi bagaimne ek nak reset balik mentaliti kiter semua. umumnye melayu, khususnya muslim itu sendiri, hurm~

azri_malaya said...

aku sebenarnya malu dgn melayu.. aku bangga dgn islam.. dalam melayu byk sampah taik masyarakat

naqib faiz said...

betul kenyataan mu itu wahai azri malaya