Friday, November 25, 2011

teraju utama

Aku terfikir.




Hidup ni ibarat dalam filem. Plot sudah ditetapkan oleh director sebelum shooting yakni sejak azali lagi. Kita ni teraju utama filem. Semua jatuh bangkit, naik turun berjayanya filem ni bergantung pada watak utama. kalau kayu pelakonnya, kayulah hasil filem tersebut.

Pasti ada anasir atau watak antagonis yang konsistennya akan memberi tekanan, cabaran, sialan dalam hidup kita. Sikit-sikit ada je yang tak kena. Walau sekecik mana pun hal kita, pasti ada ralat. Ralat sebesar mana pun, cabaran sesusah mana pun, tekanan sekuat mana pun, benda-benda macam tu lah yang membuat plot kita hidup. Membuatkan jalan cerita tu menarik. Contohnya, dalam hidup aku sekarang ni ada la sorang watak jahat. Siapa lagi kalau bukan Azri Batu. Ada je idea jahat dia nak share ngan aku.

Cuba bayangkan cerita tanpa masalah? Bayangkan cerita Adnan Sempit tanpa Zack, konfem tak berapa nak lawak kan? Filem Harry Potter tanpa Lord Voldermort? Sah-sah J.K. Rowling tak kaya kan. Sama jugak dalam hidup. Straight je hidup. Takde liku-liku langsung. Bosan. Dull.

So, jangan merungut sangat la kalau ada masalah. Find ways. Counter it. In the end, good things sure shall rise. Hidup kita, kita yang control. Tak susah mana pun. Tak sepayah nak lekat sugar paper atas polysterine. Jangan lupa. Allah maha adil. Dia ambik sikit daripada kita, Dia pulangkan yang lagi besar kepada kita. Jadi la hamba yang bersyukur. Insyaallah.









p/s: tumblr gua, akubukandea.tumblr.com

3 comments:

محمد رازيق said...

nice der.. sempoi.. hehe

Anonymous said...

cool gila ayat ko..
-awekcun

Anonymous said...

ye,Allah maha adil,kit kena yakin & sabar dengan dugaanNya..salam maal hijrah