Monday, February 13, 2012

kay eff siiiiiiii

Masa hebohnya video kejadian pekerja kfc pukul pelanggan kfc tu, aku ada kat HQ. So, disebabkan aku takde broadband dan kat ofis plug in for any video player di block, aku jadi sakai la kejap. Tak tau apa yang berlaku sebenarnya. Macam teruja la jugak nak tengok pekerja restoren fast food membantai customer. Sebelum ni selalu berlaku kat oversea je. Aku tak sure la pulak ni kejadian yang pertama di 1Malaysia ni. Tapi yang pasti kejadian ni mengujakan aku.

First reaction aku, "aduh bangangnya diorang ni!". Sekarang ni aku bukan nak cakap masalah pelanggan cina kena pukul dengan pekerja melayu atau sebaliknya. Siapa cakap aku buat kaitan secara perkauman, ko memang babi. Jangan tengok dari segi kaum, bangsa, tapi tengok dari segi moral dan etiket pekerja. Put aside the race sentiment and look for reasons why this shameful incident happened. Sikit-sikit rasis, sikit-sikit cina babi, melayu lancau. Dah takde modal lain nak huru harakan keadaan.

Aku percaya benda ni jad sebab lack of communication and professionalism. Here is the situation, you work non-stop for that day, you don't get any rest because of the limited number of workers and customers qued up long line. Bila masalah timbul, pekerja tak dapat nak handle customer secara profesional dan customer memaki secara konsisten disebabkan servis yang teruk. But, what do you expect from workers who work all day long? Let alone stress and pressure from some shitty customers. Try think from workers' point of view. Don't be some jackass who only know 'customer always right'. Dumbass.

Pelanggan perlu tahu bila masa nak bersuara dan masa yang sesuai untuk maki pekerja. Jangan main bantai je. Customer beratur lama siap boleh main angry bird lagi dalam iphone tapi pekerja kat dalam tu tungkus lumus siapkan order. Berpeluh-peluh bagai. Sebab tu kadang-kadang ayam pun ada rasa masin-masin peluh sikit. Be considerate. Lain la korang beratur berjam-jam, budak-budak kfc duk lepak main pakau. Yang tu baru boleh bagi penumbuk sebiji sorang. Sabar la. Kalau dah lama sangat tunggu, blah je la. Pergi kedai lain. Takyah nak buat kecoh tak tentu pasal.

Pekerja pun aku boleh cakap bangang jugak. Nampak sangat hingusannya. Agak-agak la nak pukul customer. Dah hebat sangat ke? Kalau dah berbulu sangat ngan apek tu, ko cari la kat luar. Masa tu kalau nak bantai ke, nak liwat ke, ko buat la pe ko suka. Jangan jadi bangang pukul masa pakai uniform kerja. Nak bantai orang pun ke ada akal bai. Bukan main sebat je. Customer bangang macam mana pun, ko kena entertain baik punya. Customer always right even they're moron. Kalau diorang maki, ko rilek je. Kalau customer sumpah seranah ko, ko buat donno je. Jangan dilayan sangat kebodohan sesetengah manusia ni. Diorang tak cukup kasih sayang tu. Kalau dilayan, dengan ko sekali jadi bangang.

Sama gak frontliners, jangan emo sangat kalau pelanggan buat kecoh. Rilek jer. Kalau yang keje angkat tepon lagi sedih, hari-hari kena maki. Sabar je. Bila dah dapat keje lain, hari tu hari last keje angkat tepon tu, ko maki la habis habisan customer. Baru like a boss gayanya.

Konklusinya, menda ni jadi sangat panas bukan sebab pekerja pukul customer tapi sebab pekerja melayu pukul pelanggan cina. Mesti ada unsur perkauman dalam hal ni.Kalau tak, tak jadi macam ni. Kalau pekerja cina pukul pelanggan cina atau pekerja melayu pukul pelanggan melayu, gerenti tak jadi sepanas ni. Buang la sentimen perkauman tu. Racism is kryptonite. Lagi satu, kalau orang kena pukul, ringan-ringan kan la tulang nak tolong halang kena pukul teruk lagi. Jangan tengok je. Tak kesian ke tengok orang kena pukul? Masa tu la nak tunjuk macho depan awek. Ni tak. Assabiyah gila. Kata 1Malaysia. lol

2 comments:

azri_batu said...

pukul pukulan cubit cubitan aku menangis engkau ketawaaaa

Hadi Hamzah said...

baik punya taruk..