Friday, April 13, 2012

earn the right thing



If I want something I have to earn it right? Or left. Lame joke. Boo.

Let's say, aku nak sebiji iPhone, harga menatang dalam two thousand something. Aku kena la pulun habis-habisan jimat. That means, aku kena save duit gaji, elaun, duit tips tari tiang tiap-tiap weekend, just for this stupid thing. If you think that thing is stupid, which in this case, iPhone, in which I just take it as an example. Contoh! Go on. Aku kena limitkan perbelanjaan. Kesannya aku tak boleh nak berjimba-jimba dan hu ha hu ha sangat.

In the end, aku afford untuk beli bukan sebijik tapi dua bijik iPhone. See. Not that hard nak earn something yang digilak-gilakan. Kena korban sedikit nafsu serakah tu. Yang penting jangan malas. Macam aku tulis dalam entri sudah.

Jangan malas macam babi. Malasnya babi ni, sampai nak makan pun dia hadap je apa yang kat depan. Taik pun taik. Janji masuk perut. 

Kasar ke? Kalau kasar tukar perkataan tu jadi swine, khinzir takpun piggy. Kiut sikit.

Tapi itu teorinya. Praktikalnya belum tentu aku boleh buat. Memerlukan keazaman yang tinggi macam yang aku pernah belajar dalam Biologi Tingkatan 5 Bab 4.

Alangkah baiknya kalau benda yang digilak-gilakan itu bukan sekadar kebendaan saperti iPhone tetapi jauh lebih besar dan bermakna daripada itu, al-Jannah. Konsep dan filosofi yang sama tapi dugaan dan cabaran yang sangat berbeda. 


"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan kamu suatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang pada jalan Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itu lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahuinya. (dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam syurga "Adn". itulah kemenangan yang besar 
  
(Surah al-Saff, ayat 10-12).


Better right your way right now.











6 comments:

d9saphire@blogspot.com said...

wah..ni baru nama Naqib, keep it up ! on tazkirah jumaat as u did with rabu rabak..okies..

nak kongsi..
semalam baru bincang serba sedikit pasal al-Jannah..

kiter kekadang lupe.. terlalu seronok dengan hebahan indahnya syurga. lantas terlupe.. rupanya syurga itu mahal harganya... dan kiter sedia maklum.. betapa Allah itu maha pemurah. lantas ttp membrikan peluang pade hamba yang serba kekurang pluang menikmati indahnya syurga.. Bayangkan.. sekiranya(doa bebayk k) kiter diberi syurga.(amin) dan berpeluang dudk bersebelah Musaib bin Umair, Sumaiyah, Bilal.Umar, Ikramah, Khalid AL walid,,..dan berborak borak.. kenape Allah bagi ko masuk syurga...

Jawab Musaib , aku telah jihad dan korbankan kedua tanganku bagi mempertahankan panji islam,

Jawab Sumaiyah, aku tegar unutk berada bersama agama Muhammad, tegar untuk mengesakan Tuhanku, walau mati menjadi jawapan buatku,

jawab Bilal, aku rela, rela menahan bebanan batu dan terik matahari dari kufur padamu, aku tak pernah jemu memanggil saudaraku dengan melaungkan azan unutuk solat berjemaah..

jawab Khalid, semua luka dibadanku, hingga tak ternampak susuk kulit sebenarkulah yang menjadi saksi jihad ku,,

dan kita.. apa cerita kita.. apa yang mampu kiter borakkan dengan mereka,, ngee.. jom.. kiter create our own story.. try to embrace islam tightly in our heart,, insyaAllah. jazakaAllahkhukhaira..

azri_malaya said...

ofis aku ada nama jannah

naqib faiz said...

nikna: insyaallah.. hehe
azri malaya suka kucing: comey x?

d9saphire@blogspot.com said...

haha. klako la hang ni.. Azri:Tommy power rangers eh? erk!.

Naqib:tak sabaw nak tunggu entry jumaat setrusnye.. ahha. knape 3.30?

naqib faiz said...

biasa la.. kalau aku buat auto post pukul 1.30, nanti orang kata aku x gi smayang jumaat. so, 3.30 la. hahahahha

azri_malaya said...

tulis new post pukul 1.30pm, auto post 3.30pm..hahaha